Måndag 22 september 2014

Nu verkar det som om hösten ”äntligen” har kommit, nu har vi de härliga höstfärgerna i naturen att se fram emot. Men kvällen började annars med att vår ordförande höll ett kort anförande om klubbens fortsatta agerande på måndagskvällar och sedan fick vi undervisning i ämnet VITBALANS via Moderskeppets utmärkta videokurs. Vill jag ha varma eller kalla bilder? Kan fixas med vitbalansen. Det som verkade så svårt blev nu onekligen lättare.

Sedan tittade vi på bilder med vatten som huvudtema. Många fina bilder och det bästa med det var att så många hade bilder med sig. Inte nog med bildvisningen, vi bjöds också på ordförandekaffe, Ulrikas ”Bullerhusäpplen” och Kerstins hembakade kaka, förutom klubbens standardkaka, när vi var något så när mätta och belåtna fick vi ännu en kurs, svampkännedom. Hasse visade bilder och talade om svampar som kan kunde äta, en del flera gånger och några bara en gång. En svamp kunde man ha när man färgade ull som skulle tovas. En del svampar har ju fina namn dessutom, vad sägs om ”rödgul trumpetsvamp, silkesmusseron och fjällskivling” t.ex. Personligen tycker jag att det är väldigt svårt att skilja de ätliga från de som man inte skall äta, så i stället för en kremla blir det nog en semla, gärna ihop med klubbkaffet.

Innan jag glömmer det, ta med kameran nästa gång, om vädret tillåter går vi ut och fotar. Till sist måste jag ställa en fråga; Var någonstans kan man få kompletterande utbildning i foto och svampkännedom i ett år till en så ringa kostnad som tvåhundra kronor för en familj? Ja,ja, svaret har ni redan, tycker i alla fall………….Lilliz

Rune Pettersson
Roger Sjöblom