Måndag 30 mars 2015

Vi började med några illustrerande bilder hur man skapar sina egna säljande bilder för Fb och Blocket mm. och diskuterade kring detta. En slutsats är att uteljus från en grå himmel är fantastisk belysning.

Bildbedömning blev det i kväll också och vi avslutade bedömningen av Hyssna fotoklubbs fyrklubbstävling. Sen var det dags för nästa från fotoklubben OKTAV i Grythyttan, denna gången både påsikt och digitala.

Göran, Hasse och Martti är vår grupp som jobbar med utställningarna. Första är i biblioteket med början vecka 18, dvs kulturveckan i kommunen, och vi måste då hänga i slutet av v17. Det handlar om 12 bilder som vi skriver ut i A3 och förser med ramar och passepartouter. Vi vill ha stor bredd, helst en av oss var, så nu ber vi alla aktiva att bidra med var sin bild. Ta med den på sticka den 13 april så fixar Hasse till och gör bästa möjliga utskrift.

Vår nya Facebookgrupp är strålande och tipsen från Ralf bara strömmar in. Det är oklart om gruppen fungerar riktigt, men vi jobbar på det! Lösningen är att den som vill in, mailar Ralf så skickar han en inbjudan sen är det klart.

Bildvisningen började med att vi tittade på Fk OKTAV´s bilder. Sedan fick vi se, ja gissa, amaryllisar nu elegant inramade i PS skapade passepartouter, ett gemensamt jobb av familjen Lager. Vi fick också se spåren efter förra sommarens gräs. Martti hade lyckats fånga årets första insekt i en krokus och Ulrika visade igen sitt alldeles speciella bildseende, älven är uppenbart favoritmotivet. Vår senaste medlem Susanne har också presenterat sig med närmast grafiska bilder på stickor och brutna träd.

Det blev sedan en intensiv diskussion om bilder och bildbedömning och högt i tak har vi, men nu blev det nästan ”gräsbrand”. Vi ser bilder på så olika sätt. Ett sätt kan vara det perfekt självklara medan andra ser bilden på annat sätt. Till syvende och sist är det ändå den skapande fotografen som ”äger” bilden.

Min slutsats är att om en bild berör och kanske till och med är nyskapande då är det detta som är huvudmålet och det spontana som fotografen ser och känner i det ögonblick bilden tas är det viktigaste.

/GLAD PÅSK önskar Leif

Dzintra Lager