måndag 26 mars 2018

En klubb där det verkligen är full aktivitet. Kvällen innehöll, information, utskriftsarbete och utställningsförberedelser, bild visning och dessutom årsmöte. Många var vi och god stämning som vanligt. Kvällen till ära även med extra bulle och dammsugare till kaffet.
Förra gångens katastrofala datorhaveri var fixat av Martin, helt utan komplikationer, lysande, tack Martin.

Vi började med lite mera info från sista styrelsemöte där vi bland annat bestämde att vi förlänger våren termin med ytterligare två veckor och kommer sedan också att börja två veckor tidigare i höst.
De nya datumen är alltså 28 maj sista vårkvällen och sedan 3 september första gången i höst.

Beträffande kalendern så var vi i styrelsen också helt eniga att vi som det nu är ser det som en mycket inkomstbringande ”affärs verksamhet” där just bildtemat ”gamla Edet bilder” är ett så uppskattat inslag och beslöt att fortsätta så, möjligen lägga tidsläget mera i 50/60 talet.
Sedan kommer vi i år att behöva flera som besöker och säljer in hos våra annonsörer och det blir då extra viktigt att vi gör detta mot en ansvarig dvs Karl som slutligt ansvarig för upplägg och layout så vi inte råkar ut för att lova flera samma annonsmöjlighet.
Som hjälp till detta har vi i år tagit fram ”klubb märkta pennor” att presenta våra kunder med. Vi återkommer med mera planer om detta.

Till vår glädje noterar vi också att våra utställningar ser ut att bli riktigt bra Pizzerian där Ulrika och Kerstin ”hänger” ja dvs deras bilder, är klar, kommer nu att kompletteras med ytterligare ”dollargrin” dvs bilder av Thomas.

Kommunens utställning som börjar med ett vernissage 21 april som blir startpunkten på en kulturvecka. Där väntar vi på att kommunens iordningställer ”häng” möjligheter.

Det utbildningstema, ”är det Du eller kameran som tar bilderna”, som vi började sista gången kommer också att få sin fortsättning.
Dvs först  ”grunderna i kamerateknik dvs bländare = skärpedjup, tid = rörelseoskärpa och sedan fokusering” och sedan ställt mot hur automatiken fungerar eller snarare inte fungerar.

Årsmötet sedan innehöll få ändringar, nuvarande del av styrelsen med ett år kvar fick fortsatt förtroende och sedan omvaldes Martti och Alf. Enda ändringen i övrigt var att Ulrika ersattes av Thomas att ihop med Alf vara klubbens bildkommitté.

Trots det stora engagemanget i klubben är det sedan viktigt att vi hittar personer eller lösningar att framöver avlösa ex.vis. vår kassör men också att någon kan bidra som sekreterare i bla styrelse arbetet.

Till vår stora glädje blev det också jättefina bilder, där höjdpunkten var Ralfs härliga bilder på sitt barnbarn och sedan hans fina bilder på naturens virrvarr allt presenterat på hans vanliga så eleganta sätt. Vi tackar tittar och lär oss!

Även Lasse och Joakim bidrog med fina bilder på fåglar och märkliga isformationer och som avslutning visade Klas ett bildspel som en hyllning till en av ortens både musiker och instrumenttillverkare, så fint.

Lite om vart som vanligt en trevlig kväll i vår fantastiska klubb/ Leif

Joachim
Lasse