Detta är ett blogginlägg

Måndag 10 februari.

Tjugoen medlemmar blåste ner i klubblokalen på måndagskvällen. Där bjöds vi på lite grundläggande kamerakunskap. (Repetition ärt alltid bra.)
Crop factor behandlades (förlängningsfactor eller brännviddsförlängning) för de olika kamerasystemen.
Fullformatskameror har faktor 1. APS-C har 1,5 (1,54 Nikon) 1,6 (1,61 Canon). Olympus, Panasonic-Lumix m.fl. 2,0.
Alltså; ett 100 mm objektiv på fullformatskamera blir, just det, 100 mm, på en APS-C 1,5, 150 mm, APS-C 1,6, 160 mm och med crop factor 2, 200 mm. Mycket brännvidd för pengarna, eller är det tvärtom?
Så visades det bilder av de mest skilda slag. Bl.a Pärs bilder på Carinaz dansband. Både svartvitt och färg. Spännande!
Fredriks bilder med färgstarka himmelsbilder och vattenfall icke att förglömma.
Hasse Lager bidrog med ätbara (hoppas jag) svampar och några glimtar från Gustavsberg, tagna med mobilen! (Skall man sälja sin kamera nu?
Martti hade träffat en säl (känd från radio Väst) nere vid älven. Trevligt!
Lasse Lohman rapporterade med bildbevis från Surte Fågeldammar, och nu när vi ändå är inne på fåglar, så kom Hasse A med suveräna bilder på en rugguggla?. I vilket fall som helst en riktig uggla. Stor! Vingbredd c:a 1,6 m. Sittande, flygande och ätande (sork).
När jag såg detta, tänkte jag på min egen ”crop factor”, som tur var fanns det kaffe och kaka!!
Efter cropfaktorn och bildvisningen visade Klas hur man gör ett bra foto ännu bättre genom att sätt det i en Passepartout (nej, inte betjänten i ”Jorden runt på 80 dagar”). En passepartout i det här fallet är en ram av papp eller kartong som man monterar fotot i. Klas visade och skar, här gällde det att ha millimetrarna på sin sida. Passepartouten kan göras i olika modeller och i ett flertal färger. Snygg jobbat, Klas!
Och kaffet då? Gott! tycker i alla fall………..Lilliz

Fredrik Jensen
Hasse Lager