Om Fotoklubben

Om klubben

Vi är cirka 50 medlemmar och verksamheten omfattar numera endast digitalfotografering och bildbehandling, samt att vi har tillgång till observatoriet i Fuxernaskolan och har möjlighet till astrofotografering i den stora kikaren med brännvidd 4000mm.

Kursverksamhet, fasta kurser och fortlöpande utbildning bedrivs också, där du lär dig ta bättre bilder, redigering,
montering, passepartoututskärning Fasta kurser hålls inte regelbundet, men finns det tillräckligt många intresserade, drar vi igång.
Någon gång då och då har vi inbjudna fotografer som föreläsare som tipsar och visar om kamerateknik, komposi-tion osv.
Utställningar av klubbens bilder förekommer också.

Du är välkommen att besöka oss i vår klubblokal måndagar 18.00-20.00.

Du behöver inte vara "proffs" eller ha "proffsutrustning", alla kameror duger, tänk på att den bästa kameran är den du har med dig, ditt intresse för foto och bilder är fullt tillräckligt. Du kommer att få rikliga tillfällen att diskutera bild och på så sätt träna ditt bildseende.
Om du är tveksam till att ta med något (bilder) för att du känner att du inte har kunskaper nog att fota, skall du tänka om. Här finns kunskap i massor, alla hjälper alla, vi diskuterar, fikar och spekulerar, och det finns mycket att lära av oss.

Lite Historia
Lilla Edets Fotoklubb bildades den 3 april 1976. Första mötet var i Reine Benzeryds fotoaffär. Lars-Åke Dahl blev klubbens förste ordförande. Det första "fotolabbet" var på Ström. 1977 kom man igång på allvar och sedan dess har Fotokluben haft många utställningar. Bl a har man dokumenterat de gamla husen på "Kullen" i centrum. Flera hus revs för att ge plats åt landstingets vårdcentral.
Sedan 1987 har klubben gett ut en årskalender. Mellan 2008 0ch 2011 har den gått ut till samtliga hushåll i kommunen, detta var ett samarbete med kommunen och fotoklubben. Sedan 2012 ger klubben ut kalendern i egen regi.

Kontakta oss gärna

Ordförande:Ove Svensson 0768 280105
loddestorp@gmail.com

Vice ordf; Martti Henttunen 0709-959193
martti.henttunen@gmail.com

Kassör: Lasse Lohman 0705-103464;
ryk268@gmail.com

Sekreterare Lilliz Nyström 0703-009109; lilliz.nystrom@gmail.com

Göran Johansson 0706-690077;
goran.a.johansson@gmail.com

Kerstin Martinsson 0705 312198
kerstinviol@hotmail.com

Ann-Louise Grönholm 070-3090970
annlouisegronholm6@gmail.com

länkar

Moderskeppet
-Allt om digitalt blidbehandling i Adobes program (bl. a. Photoshop, Photoshop Elements, Camera RAW, DNG Converter ) många bra tipps och instruktioner
Photo Story
- äldre bildspelprogram från Microsoft för Win XP OBS!
-Gratisprogram
AquaSoft Diashow 7
- Professionell bildspelprogram Win XP, 2003, Vista, Win 7
-Trialversion för att testa, kostnad sedan mellan ca. SEK 400.- och 700.-
Gamla Lilla Edet
- historisk bildmaterial från LIlla Edet
- Organisera, dela och visa upp dina foton på nätet.
Pixlr
- Redigera dina foton online.
Fotosidan
- Mötesplatsen för fotografer

Vår aktuella verksamhet

Klubben har också en bild-pool på fotosidan.se där alla kan lägga in bilder på ett enkelt sätt.
Man måste anmäla sig som medlem och det kostar inget att vara grundmedlem. Poolvärd Ralf låter hälsa att
det skulle vara roligt om det blev lite mer aktivitet på sidan.

Medlemsavgifter

Avgift per person  300.-
Familj  350.-

Fotoklubbens Bankgiro   5006-1639

Vid betalning glöm inte att ange namn, det underlättar kassörens arbete.