Aktuellt från Observatorium Fuxerna skola, Lilla Edet

Vi öppnade himlen för Föreningen Norden i Lilla-Edet !

Äntligen var vädret oss nådigt och det blev en mycket lyckad kväll, ja bortsett från att vi inte höll på att komma in till observatoriet, fast vi löste det också!

Vi var ca 25 personer som började i klubblokalen med lite information och ett trevligt föredrag av Brigitte om rymden och våra föreställningar under tidens gång om vad det är. Till och med barnen fick höra en saga om hur månen hamnade på himlen.

Olle skaparen av observatoriet, berättade för oss hur observatoriet kommit till när skolan byggdes på 70 talet.

Sen var det mörkt nog och vi tog oss upp till observatoriet. Vi delade upp oss i två grupper och för den väntande gruppen berättade jag om det andra stora himlafenomenet som är på gång i år ett solfläcksmaximum med stora eruptioner på solen och sedan kraftiga "solvindar" och norrsken.

Ett fenomen som i år kan bli så starkt att det kan ge oss magnifika norrsken ända nere på våra breddgrader men också komma att störa olika signalsystem och radio och tv funktioner.

Till slut var det bara entusiasterna kvar när plötsligt nån kom ner i trappan från kupolen och ropade "kom och se vi har hittat en nebulosa" !!! Kallas den LEFK nu måne ?

/ Leif

Fotografer: Martti Henttunen, Klas Larsson och Roger Sjöblom

Fotograf Roger Sjöblom Fotograf Roger Sjöblom

Nu är vi en fotoklubb med ett eget öga mot universum

Fredagen den 20. april 2012 har klubben övertagit driften och ansvaret för teleskopet i Fuxernaskolan.
Roger , Klas, Karl och jag sammanträffade med en av rektorerna på skolan, Andreas Samos uppe i observatoriet. Även TTela bevakade händelsen.

Vi hade en trevlig stund uppe i kupolen med den stora kikaren och Andreas som inte var helt bekant med vad skolan faktiskt hade blev smått lyrisk över de möjligheter till spännande utbildning som öppnade sig och var mycket positiv till vårt initiativ att ta hand om observatoriet.

Han insåg också att det förutom fotokunskapen även fanns betydande både astronomisk och teknisk kunskap hos oss.

Efteråt gick Klas och jag upp igen och inventerade tillbehören, och oj va grejor. Där fanns bla filter för observation och foto av solen, och som vi förstod både till det stora och till det lilla teleskåpet.

Till och med en hemmabyggd radiomottagare för 20-25MHz för att observera kommande soleruptioner.

Vi insåg att den kunskap som finns hos Olle som byggt upp observatoriet snabbt måste tas om hand.

Det finns en del att göra i underhåll av både teleskopet och kupolen med dess mekanik men det känns klart gripbart, så med förenade krafter så.

Vilka resurser vi har !

Vid pennan / Leif