Klubbmöte 2012-10-22

Utbildning, temabilder och ett besök!

Fullsatt igen, jag tror vi var minst sexton! Mest glädjande var att Nathalie och Alice från ungdomsutbildningen besökte oss. De hade dessutom med sig temabilder som visades tillsammans med oss andra. Jätte bra, dessutom var bilderna både kreativa och bra! Hoppas vi ser er snart igen.

Bildtemat var "Himmel och hav" och nog syntes det att vi är på västkusten, men det fanns även tjusiga bilder på fjärran strand och hav. En flyguppvisning över Säve och en spännande molnformation över Edet fanns också med.

Ett vackert bildspel med fågelsång var ett ytterligare bidrag från Ralf

Vi hade också besök av Lena Bark från Studiefrämjandet Vuxenskolan i Väst, som berättade om hur vi skulle kunna samarbeta till gagn för både oss och dem. Vi fördjupar oss i vad detta skulle kunna innebära och planerar att redovisa detta nästa måndag.

Utbildning ja visst, denna måndag också. Nu var det Ralf som visade hur enkelt man kunde ta bort störande element i en bild, som att "plocka bort flugor" från nosen på ett rådjur och elkablar framför en kyrka. Han visade både i Photoshop CS6 och inte minst Picasa, sen gäller det bara att komma ihåg stegen när man sitter ensam vid datorn.

Vi tittade också på de bilder från Askersunds Fotoklubb som bildkommiten haft för bedömning. Joakim redovisade hur man bedömt bilderna, vi diskuterade kring dessa och lärde oss förståss.

/ Leif