måndag 25 april 2016

Ute blåste det vinterkallt och regnet alternerade med hagelskurar för att göra det så otrevligt som möjligt för oss att vistas ute. Då var det ju tur(?) att vi hade möjlighet att krypa ner i Fotoklubbens lokaler. Där bjöds det på varmt kaffe, trevliga diskussioner och, lite bilder att tycka om eller inte.
Ordförande Leif informerade bl.a. om isopropanol vilket kan med rätt utspädning användas för att ta bort svårborttagna fläckar från kameralinser, kikarlinser, glasögonlinser m.m. m.m. Finns att köpa på apoteket, Kjell &  Co. Den senare har både halvliters och helliters förpackningar. Industriellt används outspädd isopropanol (förkortas IPA, ej att förväxlas med öl) för att rengöra känsliga motordelar till lastbilar och personbilar i utvecklingsavdelningarna, lite mer utspätt till att rengöra sensorer m.m. Recept med rätt blandningsförhållanden finns på fotoklubben. Ett annat sätt att rengöra kameralinsen är att använda speciella rengöringsdukar som är indränkta med medel verksamt mot fett och damm.
Vidare visade Leif ett par stativ som utan vidare kan bäras i fickan. Små men naggande goda, se dock upp för överbelastning. Åsså bilderna. Man kan säga att det var motiv som man fick titta ned på, motiv som man fick titta upp på, och läs och häpna, motiv som man fick titta rakt fram på, från extrema närbilder till väldigt vida vyer.
Tema till nästa gång: FRITT, bra för vi lever ju i ett fritt land, tycker i alla fall………Lilliz
P.S.
     Kaffet? GOTT, som vanligt.
                                        D.S.
Alf Wulff