måndag 10 nov 2014

Denna mörka regniga måndagskväll lyckades cirka 15 medlemmar ta sig till fotoklubbens källare. Där bjöds vi på gott kaffe, bullar och ”dammsugare”. Varför detta nu då? Jo ttela skulle komma och göra reportage.

I väntan på ttela demonstrerade Manfred hur man kunde göra bildspel. Programmet hette ProShow och hade många möjligheter, effekter, bildformat och även möjlighet till viss rörelse i bilderna. Manfred visade hur man ”enkelt” utnyttjade dessa faciliteter. Det var ju ganska enkelt förstås. Om man kunde det alltså, tar nog lite tid att lära sig. Under denna demonstration anlände Ttela och försvann ut i köket för att intervjua ordföranden, kom sedan tillbaka och knäppte lite bilder under bildspelet. När detta var slut övergick vi till medlemmarnas bildvisning. Hasse visade att man kunde locka fåglar, stora och små med en kokosnöt fylld med talg och frön. Pilfinkar, talgoxar, blåmesar och sparvhökar. Den sistnämnda inte så intresserad av kokosnöten kantänka.

Bilder från Gudhems klosterruin, kyrkogårdsmuren i Hjärtum, från Vigelandsparken i Oslo fick vi också så. Under allt detta jobbade ttela oförtrutet på, tog bilder, och intervjuade medlemmar. Som det brukar vara en måndagskväll på fotoklubben, nästan, tycker i alla fall

………..Lilliz

Rune Pettersson