måndag 14 september 2015

Så var det äntligen dags att gå ner till vår klubblokal, nu när hösten gör sig påmind så smått. Ett dussin medlemmar hade mött upp för att höra ordförandens programförklaring, dagen innan Stefan Löfvens ”program-förklaring” som skulle hållas den 15 september vid riksdagens högtidliga öppnande i närvaro av kungafamiljen. Hos oss var det inte så högtidligt, men kungar hade vi, kungarna av Photoshop t.ex. och övriga prinsar och prinsessor av Digitalfotografi. Ordförandens programförklaring vinner säkert på poäng över regeringsförklaringen, dessutom lär den bli väsentligt billigare.

Efteråt var det givetvis bildvisning, tema sommarbilder och jag fruktade att vi skulle bli överösta av bilder på fåglar, rådjur och älgar. Men det var det tunnsått med, en stackars mes, blåmes, en fiskgjuse, ett rådjur, några älgar. Kan det ringa antalet fågelbilder möjligen bero på att fotograferna INTE VILL bära hjälm och hörselskydd trots förekomsten av stenskvätta, buskskvätta, brushane och knorrhane. Inte ens den största slarvern av våra fåglar, hafsörnen, fanns ju med.

Glädjande var ju att bildmotiven var så spridda. En bildserie från ett övergivet samhälle, Björnhammar, i Närke t.ex. En älgkalvs mörka blick på en decimeters avstånd, mellan ögonen alltså, dina och hans. Ett bi stillastående i luften ovanför blomman. Julis regn illustrerades som tur var för fotografen, inifrån, av ett skyfall utanför fönstret. Fjällbilder från Norge, alpbilder från Italien, trädgårdsgrind från, just det, någons trädgård. Det verkar som om alla bildvisare pluggat ordentligt, bilderna var överlag av hög kvalité, komposition, skärpa, färgmättnad och format,

tycker i alla fall……..

Lilliz