måndag 14 mars

Arbetskväll på klubben.  Vi jobbade för fullt med utställningen till Edetmässan 9-10 april under Görans ledning. Hasse bearbetade och skrev ut för fullt  och Martti skar passepartouter. Den kommer att bli jättefin och något att besöka och vara stolt över. Vi kommer att visa ett drygt 10 talet bilder och hoppas också representera Moderskeppets foto utbildning i vår monter. Dessutom berätta på ett elegant och spännande sätt att vi i år är 40 år som klubb.
Vi börjar nu få ett ganska aktningsvärt bibliotek med utställningsbilder, så ett stort tack till er alla som bjuder på bilder och fototeknik.
Vi pratade sedan om "tillämpad fotografi" dvs hur vi kan utvecklas ännu mera som fotografer, om arbetsuppgifter mm. så nu blir det hemläxor!
Nej så tufft skall det inte bli, men vi provar nu några gånger med att mera noggrant  ange ett bildtema, en utmaning och det är min förhoppning att vi alla provar och känner på uppgiften.
Det är sedan ännu mera stimulerande om du vill visa dina bilder och berätta för oss andra hur du tänkt.

----------------------------------------------------
FOTO-UTMANING
Två bilder på blommor:
1. Det första på blomman i sin miljö dvs med bakgrund men det är blomman som är motivet.
2. Det andra en närbild där du med hjälp av att behärska skärpedjup får blomman att framträda extra
* bägge bilderna skall vara medvetet komponerade och du skall berätta hur du tänkt
* ljussättning kan vara naturlig, tilläggsljus eller varför inte testa fyllnadsblixt

Motivet: blommorna kan vara både ute och inneblommor och visst självklart om så är något helt annat, maskindel, husgeråd men fotat med samma mål miljö och närbild.
----------------------------------------------------

Och sedan alla inspirerande bilder. denna gången hade vi dessutom glädjen att välkomna en ny medlem, Thomas och se vem han var som fotograf. Eftersom han var från Trollhättan så blev det mycket fall och härligt ljusspel.
Hasses miljö måste väl vara den mest dokumenterade i vår närhet. Denna gången på nära håll, enbär, mossor och lavar allt fångat med den där extra känslan som visar att man trivs där man är.
Jürgen hade inspirerats av Joachims vattendroppar förra gången och hittat en egen spännande vinkel. Sen igen dessa fantastiska fåglar i flykt fångade med blixt och fotocell teknik.
Ulrika visa Kungälvs hus i ovanliga vinklar och en mycket stilfull svartvit vy över Lödöse.
Mycket härliga foton min favorit blev nog ändå segelskeppet Göteborg på väg uppför älven.
Vid pennan Leif

Ulrika Eriksson