måndag 8 oktober 2018

Så imponerade bilder och inte minst flera försök att prova nya tekniker kul. Sedan var det drönare med förskräckande skärpa och en härlig kollektion porträtt av Lasse, som vanligt blir man så inspirerad.
Sen var det ett förslaget till höstprogram på plats och som vi gjorde lite ändringar i.
Temat med konstnärers bildskapande som jag startade, skär vi ner, det blir en gång till där vi försöker applicera det på foton och samtidigt kanske ge lite stolpar till hur man med självkritik kan se på sina bilder.
Den sista planerade gången försöker vi att någon annan ger sin syn och kanske beskriver sitt ”medvetna” fotografi.

Sen startar vi redan nu ett arbete att förnya våra program med sikte på vårens aktiviteter. Så vi ber alla att tänka till och önska så ser vi sen om vi tillsammans kan göra något av det.
En åsikt som ventilerades var att vi nu uppenbart kommer att bli mera utåtriktade bla med ett flertal mindre utställningar och några tankar kring detta är exempelvis att vi nog bör öka bildstorleken till A2 och att vi kanske då behöver mera material till detta, papper, passepartouter och eventuellt ramar.
Men också att vi behöver lägga en del tid på hantering av detta, så kanske att vi mera systematisk skall köra ett varannan veckas system där just arbetskvällar blir återkommande.
Ett reviderat höst program kommer vi att lägga ut på hemsidan men obs det kan bli ändringar framöver.
Vi tittade också lite på hur 1850 talets impressionister förändrade synen på konst och skildra känslor och för mig är det så imponerande att se deras så medvetna sätt att bygga upp sina numera klassiska verk med harmonierande proportioner och matchande bildelement, kanske jag lyckades förmedla något av min fascination.
Vid pennan Leif

Alf