Måndag 27 januari 2014

Arton betalande? medlemmar hade tagit sig ner i de djupa källarvalven hos fotoklubben för att insupa vetskap om PICASA, ett litet program som kan hjälpa dig att organisera dina bilder och även har lite bildbehandlings-funktioner, vilket mycket instruktivt förmedlades av Ralf. Inte heller gör det något att programmet är gratis och bara att ladda ner. Nästa måndag skall det bli ELEMENTS, hoppas det blir lika bra. Jodå, vi drack kaffe också, med pepparkaka, (jag tog två) gott!

Jürgen visade bilder och förklarade hur man skall exponera och komponera. Ett bra sätt att bestämma exponeringen är att mäta på en gräsmatta (våran är 10 x 15 meter, hur nu det kan hjälpa). Skämt åsido, en gräsmatta kan liknas vid ett gråkort, reflekterar 18%, mät på gräsmattan, lås exponeringen (håll knappen halvvägs nedtryckt) rikta kameran mot motivet och tryck av. Har man ingen gräsmatta med sig eller inom synhåll, får man ta det man har till hands, d.v.s handen. Tänk på pocenten Helge, och alla ni andra. Observera att handen inte skall vara solbelyst. Lyssnar och tittar gärna på mer bilder av Jürgen.

Richard visade bilder och pratade om Manila, en megastad på Filippinerna, med över 10 miljoner invånare. Vi fick se de som var längst ner på samhällsstegen, uteliggarna. Bilder fjärran från de glättade turistbroschyrernas reklambilder, utan bilder från det verkliga livet i en storstad med växtvärk. Richard talade om att det berodde på en alldeles för snabb befolkningstillväxt, därför får Filippinerna dras med ”växtvärk” lång tid framöver. Samma här, tittar och lyssnar gärna på mer bilder av Richard,

tycker i alla fall…………Lilliz