måndag 22 oktober 2018

Bilder, planering och en ny kassör!
Massor av högklassiga bilder och till min egen glädje flera med lite extra tankar på komposition och harmoni.
Vi definierade också ett begrepp vi använt: ”medvetet fotografi” som exvis att ha kameran beredd med förinställd skärpa och exponering vid spontan foto mao behärska redskapet.
Kanske invänta rätt ljus för fotoobjektet som en tidigare föredragare påpekat och tänka över vad det är man vill fånga och då sen tänka på kompositionen.

Men först pratade vi kring vårt program och genomförde ytterligare en enkät för att fånga upp vad vi egentligen vill. Upplägget var denna gång mera intresseprofil än detaljer och utslaget blev väldigt tydlig.
Inspiration och utbildning var överst på intresselistan naturligtvis under trivsamma former.
Det man ansåg ge mest inspiration var fotoutflykter tätt följt av tips och idéer för nyskapande gärna i form av föredrag.
Utbildningsintresset var i huvudsak avancerad kamerateknik och efterbehandling.

Vi tog med oss detta till styrelsemötet dagen efter och beslöt där att under november tillsammans ställa ihop ett förslag till program för våren.
Några riktlinjer var vi överens om, dels en skiftad kalender med bilddagar varvat med aktivitetsdagar sedan att bildtema skulle finnas, men som ett urval man sedan själv väljer ur.
Sedan sprudlade ideerna om bla olika besök på utställningar Abecita i Borås, Scandinavian Photo i Mölndal och endags utflykter, bara för att nämna några.
Vi insåg också att ett tydligt upplägg och planering är något av vad många önskar men att vi också måste lämna luckor i planeringen för att kunna hantera spontana initiativ och ändringar som uppstår, men som sagt i slutet av november så kommer styrelsen med ett konkret förslag till planering för våren.
Och inte minst är nu Lasse Lohman så välkomnad som vår nye kassör och styrelsemedlem.

Sen var det bilder med allt från lek med ljus som gav oss mycket funderingar hur det gått till och vackra höstbilder. Härligt för trots allt är det just bilder som är stommen i en fotoklubb eller hur!

Vid LEFK-pennan Leif

Roger Sjöblom