måndag 4april 2016

Måndag 4 april

Kvällen började som vanligt med att ordförande Leif informerade om kommande evenemang som t.ex. Edetmässan och bildvisning hos Trollhättans Fotoklubb plus lite annat smått och gott. Sedan visade vår egen Photoshoptrollkarl Hasse Lager klubbens 40-årsjubileumsansikteutåttavla som han förfärdigat. Han föklarade också HUR han gjort, böjt lite där, tänjt lite här, och dragit i diverse reglage. Som ett litet trolleri blev ju resultatet också. Strålande. Men inte nog med det, han visade ett annat trolleriknep också, nämligen hur man signerar sina foton med en pensel utan att använda en pensel, bara ett knapptryck så var det klart. (man måste fördefiniera en pensel förstås!) Så nu kan väl alla det, om inte så är det bara att besöka klubben en måndagskväll, där lär man sig fortlöpande allehanda ting som har koppling till fotograferande och foton.
Efter detta serverades kaffe och städverktyg (dammsugare alltså!) Gott!!
Och bildvisningen skall vi inte tala om, jo men det skulle vi visst. Många fina bilder, men det intressanta var ju den diskussion som följde de enskilda bilderna. Det kallar jag konstruktiv kritik, alltså inget negativt, (förr var det ju alltid negativ först) tvärtom, bara tips om hur man kunde gjort (konstruktiv kritik) och att flertalet av de närvarande var med och tyckte och inte bara proffstyckarna. Bildtemat då? Först en miljöbild och sedan en detalj ur just den miljöbilden. Förnämligt! Glöm bara inte bort att det FINNS andra motiv än blommor och fåglar.
Sist ett litet tips: Den 19 april kl 19.00 visar Conny Nord bilder på Trollhättans Fotoklubb. För närmare upplysningar kan man ringa
Håkan Olsson, tel 0520-75508.

Hoppas det blir lika bra nästa gång, tycker i alla fall………………Lilliz

Göran Thobiasson
Jürgen Lukas