måndag 9 februari 2015

Sportlov, nej då inte på fotoklubben.

Det var full aktivitet från första stund. Hasse skrev ut och Göran och Martti monterade bilder för ett byte hos Fastighetsbyrån. Det blir så snyggt, så gå gärna förbi och titta. Vi har också fått besked om att vi är mycket välkomna att ställa ut på ”Biblan” också.

Sen började vi med lite delade erfarenheter hur man kan plocka ut minnesvärda porträtt ur sommarens sköna stunder. Bländare 5,6 och ganska korta tider 1/500 kanske och sen anpassa ISO efter det. Sen var det, det där med bakgrund och inte minst varifrån ljuset kommer. Jag tror vi ändå var överens om att en bild på ett minnesvärt ögonblick kan vara nog så värdefullt även om det inte är helt tekniskt perfekt.

Sen var det en bildresa från en uppblommande amaryllis till sidensvansar, byggnadsdetaljer och så bilder på både vackra och dramatiska himlar över Ström och Lilla Edet, som vanligt helt fantastiska bilder!

Joakim avslutade sen med att bjuda oss på ett bildspel från en ”fotoverkstad i en rörverkstad” mycket träffandet ackompanjerat på panflöjt och sedan ett höstbildspel.

Kvällens minnesvärda bilder då, ja i mitt tycke så var det Joakims infasningar av färgbilder mot en svartvit bakgrund i sitt Höstbildspel och sen Hasses multipelexponeringar på den blommande amaryllisen.

Kaffet var gott med trevlig samvaro kring vår hobby. Själv tror jag inte att jag någon gång går från klubben utan att ha lärt mig något, helt suveränt.

/vid pennan Leif
Ulrika Eriksson