måndag 14 oktober 2019

Styrelseinfo
Vi börjad med det vi beslutade på sista styrelsemötet.
PsE inköpet och att vi betalar 500kr var, och att vi köper två bra laptoppar till inför kursen.
Hemsidan är dels under bearbetning dessutom skall den byggas om helt, mera överskådlig och lätthanterligare.
Vår klubbförsäkring innefattar nu även hjälp vid ev problem kring GDPR mm.
En julfest lik förra årets bejublade, planeras och vi beslöt om en avgift på 100kr för de som är med.

Program
21 oktober, datastuga förberedelse för kursen, och om att kritisera bilder konstruktivt
28 oktober Peru bilder Göran Johansson visar bilder från en resa
4 november vi startar PsE kursen – målet är att alla installationer då skall vara klara!!
11 november -----
18 november PREL Jürgen Lukas visar naturbilder och pratar och illustrerar om att komponera bilder.

Kvällens referat
Vi började med att prata lite om vad en fotoklubb är:
Att målet är att vi skall utvecklas som fotografer.
Att det betyder att kunna sitt redskap, kameran och efterbehandling mao utbildning och träning.
Att vi skall vara ett trivsamt forum och en inspirerande miljö för vårt gemensamma intresse, foto och bildskapande.

Några ledord har vi:
Medvetet foto, lite förenklat det är du som fotgraf som gör bilden.
Att bejaka sin egenart dvs jobba med det man är bäst på är dessutom ofta ett sätt att utvecklas snabbt.

Sen var det bilder och trivsamma kommentarer kring bilderna. Grund temat, före och efter bilder gav mycket, och inspirerande till mycket konstruktiva kommentarer. Temat lockade också till en del extra munterhet åt mitt bröllopspar med nästa generation tydligt synbar.
Joakims före och efter bilder var tillsammans med hans pedagogiska kommentarer extra illustrativa och lärorika.

Och så till sist som ett svar på att utveckla sin egenart, fick vi se en kollektion utsökta stadsbilder av Ulrika. Jämn och hög kvalitet och fräcka bearbetningar. I mina ögon kvällens höjdpunkt!

PS
dvs PsE, ditt exemplar betalar du på vårt bankgiro 5006 – 1639 och ange ditt namn!
Vid pennan Leif

Bildvisare