måndag 15 april 2019

En som vanligt go kväll och vi summerade en väl genomförd exponering på Edet Mässan men var också självkritiska till vad som kunde varit bättre. Vi bugar oss för Alf, Martti och Lasse för det inledande jobbet och er andra som ställde upp och representerade oss.

Vårt mål att söka nya medlemmar tyckte vi att ändå nådde men vi (jag) insåg inte att vi hade ett väl så viktigt skäl att vara där.  Många av de andra utställarna var ju våra kunder = annonsörer och det kunde vi skött bättre, bl.a. deltagit i sammankomster!

Vi hade en i allt väldigt konstruktiv diskussion och beslöt att vi framöver skall vara mycket bättre förberedda. Mao vi kommer att arbeta fram planer dels för hur vi kan genomföra en mässexponering men också hur vi skall hantera utställningar och t ex vernissage.

Det handlar om avsikt och mål men också vilka resurser som vi vill knyta till respektive event. Sedan också en uttalad vilja att visa vår mångfald både i motiv och som fotografer, men också skapa naturliga frågetillfällen, foton som engagerar och frågor om hur de gjordes osv. Kanske också frågetävling i montern med en bild som pris mm.
Sedan sätta mål för hur vi rent tekniskt skall visa oss. I vilken kvalitet och storlek vi vill synas, ramar, med eller utan glas, passepartouter etc. men också lära oss mera uttrycksfulla sätt att hänga våra alster.

Vi skall också vara mera tydliga i vilken kvalitet vi visar och presenterar bilder även på måndagar och kvällens beslut blev:

• Bilder, som skall visas på klubben, visas i det format och upplösning som varje fotograf vill, men bilder som skall kunna skrivas ut och visas på utställningar skall då av respektive fotograf levereras i högsta möjliga upplösning helst i RAW format.

Kvällen avslutades med diskussioner kring ett av mina fotouppdrag, det för Hjärtums Kyrka. Så värdefullt med alla konstruktiva synpunkter. Jättetacksam, konstruktiv kritik av allra bästa mått!

Men sedan så fick vi äntligen titta på fina bilder av bl. a. Lasse och Roger.

Vid pennan Leif

Lasse Lohman