måndag 19 februari 2018

Som sig bör började Fotoklubbens måndagsträff med ett besök i fotoaffärens ljusrum (mörkrum är ju negativt) där vi fick brottas med elementen (inte de där som producerar värme, utan de fyra elementen jord, luft, eld och vatten. Faktiskt var kvällen relativt välbesökt.  15 medlemmar och nästan lika många laptops. Till vår hjälp hade vi Joachim Werder som på ett begripligt sätt talade om hur vi skulle agera, och varför just så, och sedan visa resultatet.
Ni har gissat alldeles rätt, vi sysslade med bildredigering, mestadels i Elements, men även i Photoshop och Lightroom. Joachim visade och föklarade de olika verktygen (inte alla) och hur de skulle användas i respektive program. Ett mycket användbart verktyg redan vid fotograferingen är Histogrammet som om man tar för vana att kolla efter man tagit bilden har mycket hjälp av. Men det visste ni väl redan.??? Nic collection pratades det också om, ett bra program det också. En kvart i åtta fick vi äntligen en kaffetår med kaka. Gott!!! Ett tag tyckte jag det luktade bränt, men det var ingen fara, det var Klas och Göran som printade utställningsbilder så att det rök om printern i bakgrunden.
Leif delade med sig av nyheten att Hasselblad prissänkt sin kamera rejält, så nu kostade kamerahuset bara sjuttiofyratusen kronor????, tänk vilken rusning det blir till den affären!!!
Men till bildbehandlingen igen, nyttigt, nyttigt,.!! Tiden gick alldeles för fort, vi vill allihop att vi får en sådan omgång igen, tror i alla fall……………Lilliz