måndag 2 februari 2015

Från Valön till Marrakech via gamla Hjärtumvägen, det ni, och på bara en timma!

Men vi började med att prata om våra måndagskvällar och vad vi gör tillsammans inom ramen för vår hobby. Att det framför allt skall innehålla spontanitet, inspiration och glädje. De initiativ bla till utflykter som kommit fram på sistone är i mitt tycke just sådant. Det program vi har som ram skall mera ses som en aptitretande meny för kvällarna, med möjligheter till utmaningar för oss som fotografer.

Vi har under åren haft och fått en hel del fotouppdrag. En verksamhet som vi nu kommer att tona ner för att inte uppleva krav utan, att ha tiden till att känna glädjen i vår hobby.

Sen har vi ett nytt fantastiskt forum som vi hoppas att alla tar del av. Ralf har skapat en grupp för oss på Facebook, där man just kan få de där snabba och spontana tipsen. Gruppen är nu helt i ordning och kan nås i sökrutan på fb om du skriver ”Lilla Edets Fotoklubb” eller ”lillaedetsfotoklubb”. Gruppen är sluten dvs bara för medlemmar och Ralf godkänner in oss när vi ansöker.

Programmet för kvällen var porträtt foto, där Hasse gav oss en massa tekniktips bl.a. om brännvidd, bländarval för bra skärpedjup och sedan hur man lyckas få det där mjuka ljuset som gör motivet rättvisa. Flera andra bidrog också med egna tips, perfekt.

Som vanligt bjöds vi sen på en härlig samling bilder, temat hus och byggnadsdetaljer, gav oss allt från gömslen, dörrhandtag i Tyskland, små stugor till en tom fågelholk.

Förra veckans utflykt till Valön, den dan när solen sken, hade också resulterat i många härliga kustbilder.

Vad var det som stack ut, i mitt tycke Svens gatubilder från Marrakech, Marttis  vinterbilder och Jürgens landskap.

Kvällen var som vanligt trevlig och kaffet gott.
vid pennan / Leif

Kerstin Martinsson