måndag 7 oktober 2019

” Nu var vi många! ”
Jag tror det var deltagarrekord en vanlig klubbkväll, stolarna tog slut häpp!
Och varför nu detta, jo det är klart för att vi är en sådan bra klubb! Det bara sprudlar av engagemang och idéer och vår ambition att bli än bättre och sprida vårt engagemang i fotografi verkar ge resultat.
Flera nya och nygamla medlemmar har vi haft glädjen att välkomna och de känns som vi kan bli än fler.
Nåväl nu var det bilder i massor och till slut fick vi se allt även om inte dataoperatören, dvs jag inte hade sin allra bästa dag. Det var allt från Rogers fantastiska panoramor över hembygden, fåglar och en kollektion gatubilder av Ulrika, dessutom visade som före och efter behandling bilder, jätte snyggt och så inspirerande att vi kör just det upplägget nästa gång också. Som avslutning fick vi än en gång ta del av ett magnifikt bildspel av Joakim.

Sen har vi snart ett fullmatat program att erbjuda framöver häng med bara.
Det blir utbildning i Photoshop Elements (PsE 19) och för den skull har klubben köpt in och subventionerat licenser för alla som vill delta. Din egen kostnad dvs 50% blir ca 500kr.
Programmen kommer att leveras på CD och cd spelare med usb utgång och hjälp, kommer att finnas tillgänglig på klubben.
För att utbildningen skall bli effektiv kommer vi också att köpa in två ytterligga laptop datorer så att alla som deltar skall kunna göra det på endera sin egen eller med en lånad dator framför ögonen.
Vi tänker ta en del av måndagarna till detta men eventuellt måste vi förlägga det till en extra dag i veckan för att utbildningen skall bli bra.

Sedan blir det mera föredrag och inspirationskvällar
Föredrag
Om att kritisera bilder positivt och negativt
Om bildkomposition och hur olika bildelement påverkar bilden

Inspirationskvällar
Bildspel av en Peru resenär, Göran Jakobsson från Hjärtum.
En helkväll med bildspel, om snabblixtfoto och komposition av Jürgen Lukas.

Slutord
Kom sen ihåg att det går att göra bilder med inte bara kameror utan även mobiler, de är bara verktyg för bildkonstnären.
Årets måtto är att du som fotograf bejakar och utvecklar din egenart och vi som klubb bidrar med utbildning och inspiration.

Visst låter det spännande?
Vid pennan Leif

Klas Larsson