Måndag 20 april 2015

Ordet för kvällen var många. Många medlemmar var där, många bilder fick vi se och många aktiviteter pågick samtidigt.

Efter den vanliga kvarten fick vi en kort information av vår ordförande och efter detta fick vi en repris om HDR av Joachim. Eftersom kameran inte är så bra som det mänskliga ögat när det gäller tonomfånget (Dynamic Range) får man ”lura” kameran något. Det kan man göra med att underexponera en bild, normalexponera en och överexponera en, observera att det måste vara samma motiv hela tiden, för att slutligen lägga ihop de tre exponeringarna till en bild i något lämpligt fotoprogram. Man kan i stället för tre, köra fem bilder med olika exponeringar, t.om. nio olika för att få en bra HDR bild med bra täckning i såväl de ljusa som mörka partierna. HDR står alltså för stort tonomfång (High Dynamic Range) alltså skillnaden mellan mörkaste mörkt och ljusaste ljust. Så ni ser att det finns många sätt att få till en bra bild. En metod är alltså HDR och en annan är ju HKMS. Fördelen med HKMS är ju att det inte alltid behövs ett fotoprogram för slutbilden. HKMS står för: Ha Kameran Med Sig.

Efter Joachims eminenta demonstration av HDR bjöds det på många fina bilder av många olika slag. Hasse visade t.ex bilder från PERMOBILs mässa, bl.a. en apparat som i uppfällt läge gav åtminstone mig associationer till en köttätande dinosaurie. Sedan blev det bilder från kusten, tagna mitt i natten, landande svan i vatten, rallybilder i vänstersväng, vårblommor i blomstersäng m.m.    Under tiden vi tittade på bilderna kunde man höra ett svagt knatter från printern som skrev ut utställningsbilder på order av Hasse, bilder som togs om hand av Göran och Martti för tillskärning och montering i passepartouter.

Jodå, vi hann med många kaffeskurkar också! Gott! tycker i alla fall…./Lilliz

Susanne Melander
Kerstin Martinsson